Сім кроків. Як бізнесу пережити карантин і пройти кризу з меншими втратами

Четвер, 19 березня 2020 11:16

Генеральний директор Carlsberg Україна Євген Шевченко на сайті НВ Бізнес пише про прості поради, які допоможуть зорієнтуватися, на що зараз важливо спрямувати зусилля бізнесу

Я вже писав раніше про те, як міжнародні компанії захищають своїх співробітників від коронавірусу.

Відтоді багато чого навколо нас змінилося: Україна ввела жорсткі карантинні заходи, які впливають не тільки на повсякденне життя людей, а й на роботу бізнесів.

У цьому тексті хочу поділитися з підприємцями простими кроками, які мають допомогти вашим бізнесам пройти кризу з меншими втратами. Упевнений, що багато хто і так це все робить, але, раптом щось виявиться корисним:

  1. Захищайте співробітників

— Дотримуйтесь найконсервативніших інструкцій від місцевої влади і міжнародних організацій (ВООЗ, CDC тощо).

— Підтримуйте з людьми часту комунікацію, тим, хто захворів, надайте додаткову інформаційну та моральну підтримку.

— «Звіряйте годинник» з іншими компаніями і бізнес-партнерами — діліться інформацією про заходи, яких вживають.

  1. Негайно створіть крос-функціональну антикризову команду під безпосереднім керівництвом першої особи компанії

— Організуйте 5 напрямів роботи: а) співробітники, б) фінансове стрес-тестування та розробка «плану Б», в) ланцюжок постачань і виробництво, г) маркетинг і продажі, д) інші, специфічні для вашої галузі питання.

— Підтримуйте регулярну щоденну зв'язок між членами робочої групи.

— Встановіть чіткі цілі: а) вироблення змінного 6-тижневого плану дій, б) прості (на одній сторінці) плани для кожного з 5 напрямів, в) створіть «дашбордом» з прогресом і досягнутими проміжними результатами.

  1. Слідкуйте за грошовим потоком. Упевнений, багато хто вже відчув, наскільки це важливо. Адміністративні обмеження, навіть якщо не торкнулися вас безпосередньо, можуть викликати зупинку бізнесу ваших клієнтів, що може спровокувати вал неплатежів.
  2. — Створіть кілька фінансових сценаріїв: від оптимістичного до найгіршого.

— Проведіть «стрес-тест» ваших грошових потоків: скільки ви зможете триматися «на плаву» в найгіршому результаті? Які джерела фінансування ви зможете залучити, якщо власних коштів не вистачить?

— Безжально ріжте витрати: підхід «business-as-usual» непридатний.

  1. Забезпечте стабільність ланцюжка постачань

— Перевірте, чи достатньо у вас товарного запасу/сировини? Наскільки оперативно ви зможете його поповнювати?

— Оптимізуйте асортимент на користь бестселерів: тримати запас менш ліквідних позицій зараз — неприпустима розкіш.

— Проаналізуйте ланцюжок постачань щодо вузьких місць «з кінця в кінець»: навіть якщо ви знайшли потрібну сировину, може не вистачити транспорту або на шляху доставки може опинитися «закритий» регіон.

  1. Будьте ближче до покупців

— Оновіть базу контактів і підтримуйте з ними регулярний зв'язок.

— Проаналізуйте їх фінансове становище (див. п. 2) і вирішіть, чи варто комусь за можливості надати тимчасову допомогу знижками або додатковим кредитом. Криза мине, а клієнти вам ще знадобляться.

— Поділіться з клієнтами тим, що ви робите для захисту своїх людей — їхній доступ до такої інформації може бути гіршим, ніж у вас. Вони це оцінять.

  1. Проведіть внутрішні «навчання» з антикризовою групою: хто, що, коли і як робить у разі погіршення ситуації. Підсильте авторитарний стиль керівництва — всім має бути гранично зрозуміло, хто саме ухвалює рішення з того чи іншого питання.
  2. Не залишайтеся осторонь: де можливо, підтримуйте «антивірусні» ініціативи, які проводять держава, органи охорони здоров'я та місцеві громади.

І — без паніки!