Як роботодавцю дізнатись більше про кандидата на вакансію?

Четвер, 03 грудня 2020 16:20

Успіх підприємства значною мірою залежить від злагодженої роботи всіх членів колективу. Тому, якщо роботодавець цінує свою репутацію, чесно і відкрито веде бізнес, очікує того ж і від майбутніх працівників.

Проте не варто забувати про прислів'я: «Довіряй, але перевіряй», яке дуже актуальне в питанні добору персоналу. Оскільки безпечність і ухилення від збору необхідної інформації про кандидата на вакансію може обернутися для роботодавця серйозними ризиками. Збитки, втрата доброї репутації серед клієнтів і партнерів, конфлікти в колективі, зрештою необхідність пошуку нового працівника ­– це далеко не повний перелік неприємностей. Щоб залагодити наслідки, витратити доведеться не лише кошти, а й найдорожчий ресурс – час.

У зв’язку з цим виникає три запитання: коли, що і з яких джерел отримати актуальну і водночас достовірну інформацію, не порушивши межі приватності?

Почнемо з запитання: коли? Зібрати інформацію потрібно до моменту  ухвалення рішення про найм претендента на вакантну посаду. Наступне: що має стати предметом вивчення? Обмежитись лише професійними якостями чи поцікавитись ще й особистими даними кандидата? Практика доводить доречність збору різнобічної інформації про працівника. Адже мова йде про людину з притаманними лише їй мотивами, цінностями, потребами, інтересами, що будуть впливати на результати її роботи, стосунки з колегами, клієнтами, партнерами.

Мінімальна інформація, яку необхідно зібрати про кандидата, буде пов’язана зі специфікою посади. Тут важливими можуть бути: освіта (основна і додаткова), досвід роботи, кваліфікація, спеціальні навички (рівень володіння ПК, уміння працювати з певними програмами тощо), сфера професійних інтересів.

Першим і найпростішим способом дізнатись більше про кандидата є знайомство з його резюме, яке презентує роботодавцю найбільш важливі характеристики здобувача.

Яке уявлення про людину можна скласти за його резюме?

Чіткість і логічність структури може свідчити про гарні аналітичні навички та здібності. Точний і послідовний опис функціональних обов'язків - про глибину і системність розуміння предмета праці. Мова і стиль викладу інформації допоможе сформувати уявлення про загальну культуру, навички письмово викладати свої думки. Частота зміни роботи нерідко свідчить про проблеми, пов'язані з соціальною та професійною адаптацією. Але варто розібратись досконально в причинах звільнення. Тривалість періодів роботи за фахом може бути чинником стійкості професійних навичок. І водночас свідчити про невисокий рівень адаптивності. Цілісний аналіз інформації резюме дає можливість зрозуміти ставлення кандидата до себе, адекватність його самооцінки.

Проте навіть глибинний аналіз резюме не завжди допоможе зрозуміти реальні вміння і можливості претендента. Оскільки частина відомостей може виявитись неправдивими, або ж просто прикрашеними. Причина дуже проста: бажання одержати цікаву посаду, а далі будь що буде. Як правило, претенденти  прикрашають свої навички та вміння; називають завищений рівень оплати на попередньому місці роботи; приховують справжні причини звільнення і тривалу перерву в трудовій діяльності; вказують неправдиву інформацію про раніше займану посаду або обов'язки. Свої дії люди мотивують боязню бути незрозумілими й отримати відмову через недостатню компетентність.

Тож для подальшого знайомства з кандидатом на вакансію доцільно промоніторити його профіль у Facebook або Instagram. Ці відкриті й водночас безкоштовні ресурси допоможуть дізнатися більше про характер і стиль життя здобувача.

Контент, який може змусити роботодавця відмовити претенденту:

  • невідповідні фотографії, відео або інформація;
  • дані про те, що людина вживає алкоголь або наркотики;
  • дискримінаційні коментарі, пов’язані з расою, статтю, релігією та іншими делікатними питаннями;
  • відомості про злочинну поведінку;
  • неправдива інформація про кваліфікацію;
  • погані комунікативні навички;
  • брутальне поводження з попередніми колегами;
  • наявність непрофесійного псевдоніма;
  • видача конфіденційної інформації про попереднього працедавця.

Контент, який переконує роботодавця найняти кандидата:

  • інформація, що підтверджує професійну кваліфікацію (участь у професійних групах, підписка на сторінки відповідних компаній);
  • широке коло інтересів здобувача , його захоплення, креативність;
  • підтвердження відповідності особистих цінностей претендента корпоративній культурі роботодавця;
  • хороші комунікативні навички ;
  • нагороди і досягнення;
  • позитивні відгуки про кандидата від інших користувачів соцмереж;
  • якісне відео або інший контент;
  • велика кількість підписників.

Після знайомства з резюме і профілем кандидатів у соцмережах, варто організувати співбесіду, щоб зрозуміти, хто з них найбільш зацікавлений в роботі та придатний до її виконання.

В процесі співбесіди необхідно отримати інформацію за такими блоками:

1. Життєвий шлях, автобіографічні дані. Особливу увагу необхідно приділити "білим плямам" – періодам часу, коли кандидат з певних причин не навчався або не працював, порівнюючи викладене у резюме із записами у трудовій книжці і документами про освіту.

2. Загальноосвітній рівень. Визначається: базова освіта, конкретний навчальний заклад, факультет, спеціалізація, дані про підвищення кваліфікації або одержання інших видів освіти, суміжних спеціальностей, проходження курсів тощо.

3. Практичний досвід. Визначається: час і місце роботи на конкретних посадах, зміст виконуваної роботи, функції і обов'язки, можливості виконання інших видів робіт, не передбачених посадовими обов'язками, можливості сполучення професій, спеціальні навички, загальні навички, досвід організаторської роботи або роботи на управлінських посадах. Варто поцікавитися у кандидата, як він розуміє зміст майбутньої роботи, чого чекає від підприємства, яке буде потрібно навчання для ефективного виконання обов'язків, хто може охарактеризувати його як фахівця, з'ясувати можливість одержання рекомендацій.

4. Характеристика останнього місця роботи. Бажано одержати інформацію про підприємство, на якому працює або працював кандидат, сферу його діяльності, обсяги виконуваних робіт, місце і посаду даного працівника в структурі підприємства, рівні відповідальності, умови організації трудової діяльності, рівень устаткування робочих місць. З’ясувати причини пошуку нової роботи, позитивні й негативні сторони попередньої діяльності кандидата.

5. Одержувана винагорода. Щоб уникнути взаємних розчарувань доцільно заздалегідь з'ясувати систему оплати на попередньому місці роботи, додаткові умови і пільги, які мав кандидат, розмір оплати за місяць і його чекання, пов'язані з матеріальною винагородою на новому місці роботи, рівень добробуту родини.

6. Індивідуальні характеристики. Особливу увагу треба приділити поведінковим реакціям кандидата під час інтерв'ю, сформулювати для себе припущення про його звичайну поведінку в робочій обстановці, інтелектуальні здібності, особистісні якості, моральні характеристики, спробувати з'ясувати  рівень конфліктності, працездатності, як він "впишеться" у діючий колектив. Тому не слід ігнорувати такі важливі сфери людського життя як захоплення, інтереси, інші заняття у вільний час. Це допоможе одержати потрібну інформацію про людину. Чи товариська вона? Чи енергійна? Чи можуть її інтереси (хобі) перешкодити роботі? З ким ця людина може знаходити спільну мову?

У процесі співбесіди претендент повинен одержати також інформацію про підприємство і характер майбутньої діяльності. Це дозволить визначити ступінь його зацікавленості у пропонованій роботі й одночасно знизить ризик майбутньої плинності кадрів.

Що робити, коли роботодавцю важливо швидко і якісно закрити вакансію, а свої рекрутери в штаті відсутні? В такому випадку доцільно звернутись до Державної служби зайнятості. Використовуючи сучасні технології підбору персоналу, власну базу резюме, фахівці служби мають можливість оперативно запропонувати перевірених кандидатів, провести їх оцінку й відбір відповідно до вимог роботодавця. Якщо необхідно перевірити кандидата-фіналіста в роботі, у взаємодії з колегами і клієнтами, служба зайнятості може організувати стажування працівника на робочому місці. Крім економії часу доречно згадати і про економію коштів, оскільки послуги ДСЗ надає безоплатно.